Ads 468x60px

JLA

JLA-copy

lee

Lee-JUBsbh
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sabtu, 21 September 2013

30 Tahun Fail Permohonan Tanah (L.A) Tidak di Proses

Beberapa hari yang lepas saya dan seorang rakan pergi ke HQ Jabatan Tanah dan Ukur, Kota Kinabalu dengan urusan masing-masing. Tujuan saya pada masa itu adalah untuk merujuk kedudukan status terkini permohonan tanah atau L.A keluarga saya. Sewaktu berada disana (JTU), saya dilayan dengan baik dan penuh sopan oleh petugas kaunter.  Satu persatu saya keluarkan resit L.A tanah yang ada untuk tindakan petugas kaunter tersebut.

Maklumbalas yang saya terima, sebahagian daripada L.A yang dirujuk masih belum diterima oleh HQ JTU menyebabkan tiada rekod mengenai permohonan tanah tersebut. Perkara ini sungguh tidak dapat diterima memandangkan permohonan tanah tersebut sejak 1980-an lagi. Tidak mungkin dalam jangka masa yang begitu lama tiada langsung pergerakan fail berlaku. Saya disarankan agar pergi membuat rujukan di PPHT daerah dimana tanah ini dipohon. Saya ucapkan terima kasih banyak-banyak kepada petugas kaunter kerana membantu saya dalam perkara ini.

Gambar Hiasan 
Cuba bayangkan sekiranya fail permohonan tanah tidak diproses dalam jangka masa yang begitu lama, maka ini bererti fail itu akan berlonggok di pejabat tanpa ada sebarang tindakan malah akan bertambah dari semasa ke semasa kerana kehadiran fail-fail semasa pada tahun tersebut. Keadaan ini memberi gambaran seolah-olah pengurusan dan pentadbiran yang ada kelihatan begitu lemah sekali ya... Sekiranya timbunan fail ini benar-benar berlaku dipejabat PPHT daerah, maka Top Management perlu mengambil perhatian yang serius dalam hal ini dan harus memberi teguran dan menasihati pegawai yang bertugas agar dapat menjalankan tugas dengan baik. 

Tukang Sukat Tanah
Gambar Hiasan
Tukang Sukat Tanah
Gambar Hiasan
Bagi kakitangan awam, andaikata terlupa tugas hakiki maka Fail Meja (FM) atau Manual Prosedur Kerja (MPK) harus dijadikan rujukan sebagai panduan di tempat kerja. Melalui FM atau MPK ini, norma masa untuk tindakan bagi satu-satu fail sudah disediakan. Fikirkan semula, sekiranya FM dipatuhi masih berlakukah longgokan fail kerja? sudah tentu tidak... 

Hanya KIK sahaja yang berpotensi menyelesaikan masalah pengurusan dan pentadbiran dalam Jabatan...