Ads 468x60px

JLA

JLA-copy

lee

Lee-JUBsbh
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Isnin, 6 Oktober 2014

Instant Street View - Google Car

http://www.instantstreetview.com/
Ramai kawan saya cakap pernah jumpa kereta ini di area kota kinabalu. Tapi malangnya saya langsung tidak pernah melihat kereta ini di KK. Sejak minggu yang lepas saya tercari-cari dimana kedudukan kereta ini selepas mendapat berita bahawa kereta google ini sedang berada di Sabah. Saya cuma berminat mahu tengok teknologi yang dipasang pada kenderaan ini untuk tujuan mapping. 
Kalau di Semenanjung hampir semua tempat street view sudah diliputi oleh google. Lihat pada peta Semanjung Malaysia ada warna highlight kebiruan. Itu menunjukkan bahawa disana sudah ada rekod street view. Manakala di Sabah dan Sarawak masih belum ada update street view oleh google. Tidak lama lagi update lah tu.
Beginilah hasil yang dapat direkod oleh google car. Ini sangat berguna kepada kita yang belum pernah sampai ke suatu tempat itu dan berniat mahu ke tempat tersebut. Kalau dulu kita hanya berpandukan kepada peta jalan, tapi kali ini kita boleh melihat terus keadaan bentuk fizikal di tempat tersebut sebelum memulakan perjalanan ataupun semasa dalam perjalanan (pemandu terkecuali). Sedikit sebanyak ia akan membantu kita untuk lebih cepat suaikenal dengan laluan tempat tersebut. 

klik pada gambar atau kunjungi link ini untuk rasai pengalaman sendiri dengan streetview google.