Ads 468x60px

JLA

JLA-copy

lee

Lee-JUBsbh
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jumaat, 5 Jun 2015

Gempa Bumi di Ranau 05.06.2015

Hari ini pada 05.06.2015 bersamaan pada hari jumaat ada berlaku gegaran yang kuat di rumah. Rupa-rupanya gegaran itu adalah disebabkan oleh gempa bumi yang berlaki di gunung kinabalu pada skala richter 6.0, kira-kira pukul 7.15 begitu.

Cerita Orang Tua Tua...
Sedikit cerita tentang gunung kinabalu...
Mengikut kepercayaan Kaum KDM (kadazanDusunMurut) dulu2lah kio...
kununnya semua Roh2 org yg telah meninggal dunia pasti hala tujunya utamanya perlu berisirehatkan diri di Gunung Kinabalu yg di sebut (MONGOLU) semasa dlm perjalanan roh tersebut utk mengabadikan rohnya ke Gunung Kinabalu perlu mengubit satu pohon batu kapur di satu tempat di kaki Gunung tersebut yg di sebut dlm bahasa KDM ( Pongodutan namatai) di percayai sebelum hari pengumpulan kinoringan semua roh2 tersebut beristihat di Gunung kinabalu. 

Sbb itulah tempat ini di anggap Suci bagi Kaum KDM...dan di percayai ada penunggu di Gunung tersebut yg di sebut AKI NABALU sebagai penghulu puncak tersebut dan bertanggungjawab segala hal ehwal roh2 telah bersemadi dgn tenang semetara waktu menunggu Pengumpulan semua roh2 tersebut (Hari Pengadilan) Kiamat nanti. Jadi terdapat pelbagai segala pantang larang di sepanjang perjalanan ke gunung tersebut bagi yg masih hidup ini seperti:-
  • Tidak di benarkan banyak kerenah
  • Tidak di benarkan riak dan Takbur
  • Tidak di benarkan Membuang Air besar mahupun Air kecil sembarangan.
  • Tidak di benarkan bertelanjang dgn sengaja.
  • Tidak di benarkan membuang batu ke bawah walau sekecil kuku.
  • Tidak benarkan berbuat bising.
  • Tidak di benarkanbuat Maksiat.
  • Tidak di benarkan memotong korban seperti Ayam ataubhidupan binatang 

Semua pengunjung di syorkan berhati bersih utk berniat baik agar selamat pergi dan balik dari pubcak gunung tersebut.Dan banyak lagi pantang larang.... Sama ada sinopsis cerita dongeng org tua2 ini betul kesahiannya terpulang sbb fenomena ada banyak bentuk..... seperti juga cerita tentang Hantu ...... ada yg percaya adanya hantu dan ada yg tidak percaya adanya hantu.... jika mrngikut teori Sains Hantu tidak wujud hanya perasaan dan naluri semata mata....tetapi dari teori klasik hantu wujud sbb tidak tenang atau mati tidak bersedia atau hal lain. 

So dari situ dpt kita andaikan kedua-dua fenomena antara kebetulan kerana Faktor fenomena sains kerana susulan gegaran Gunung berapi di Seluruh asia.... tapi cuba kita imbas ketika gunung Kalimanjaro dan Gunung terbesar di indonesia meletus dan gunung berapi di Filipina juga meletus.... adakah kita merasa seperti hari ini? sikit pun tidak sbb mungkin belum lahir tapi baru2 yang meletus di Filipina dan Jepun 3 tahun yg lalu ada ka kita mersa seperti hari ini...? Fikir2kanlah .... tidak salah jika kita pertimbangkan beri ruang kepercayaan tentang Roh Penjaga Gunung Kinabalu (AKI NABALU) Merasa Marah dgn Gelagat segelintir Pengunjung yg tidak bertamadun berniat TIDAK BAIK sbb tempat ini di anggap SUCI bagi kaum KDM.

Bencana kecil di pagi jumaat..org bertelanjang di atas mt kinabalu, kalau percaya pada adat itulah puncanya...kalau percaya pada sains kerak bumi la puncanya.. klo percaya pada agama itulah peringatan petanda kekuasaanya dan dunia ini semakin tua tapi fikir punya fikir, ketiga2 puncanya ada berkait rapat..renung2 la...dunia ini cuma tumpangan kita...yg pastinya dunia dan isi nya adalah ciptaan Tuhan. -from wasap.

Gambar Sebelum Kejadian Gempa Bumi ada pelancong asing berbogel
Antara Gambar Selepas Kejadian Gempa Bumi.









Rakaman Video Gempa Bumi Di Gunung Kinabalu