Ads 468x60px

JLA

JLA-copy

lee

Lee-JUBsbh
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Khamis, 19 Mei 2016

Demarcation, Cut and Fill

Seorang client sedang dalam perancangan membina sebuah rumah persendirian di atas tanah lot miliknya. Kerja menimbus tanah sedang dijalankan namun terdapat kesangsian (masih teragak-agak) tentang kedudukan (secara tepat) tanda sempadan tanah selepas mendapat respon daripada kontraktor yang dilantik apabila mendapati kedudukan lot tanah (katanya) terkena (masuk) dalam rizab jalan. 

Tindakan bijak (pantas) daripada client apabila melantik Tukang Sukat Tanah bertauliah (lantikan kali kedua) selepas berasa kurang yakin pada tukang sukat tanah yang terdahulu bagi mengenalpasti kedudukan tanda sempadan di atas tanah lot miliknya sebagai langkah mengurangkan lebih banyak kesalahan berlaku dimasa akan datang. 

Setelah ukuran pengesahan sempadan dijalankan maka didapati kesemua tanda sempadan (telah dijumpai) masih dalam keadaan yang baik. Tanah yang telah ditimbus terpaksa dikorek semula dengan menggunakan jentera berat bagi tujuan mengenalpasti (penentuan) kedudukan tanda sempadan.  

Client sangat berpuas hati dan senang hati kerana keadaan yang sebelum ini yang mana merupakan masalah yang menganggu tumpuannya telah pun dapat diselesaikan sepenuhnya (100%). Manakala pihak kontraktor pula berasa selesa dan yakin dalam menjalankan kerja-kerja menimbus tanah. Tidak ada lagi rasa ragu dan teragak-agak ketika menjalankan kerja-kerja tanah. 
kelihatan batu sempadan tanah yang telah tertimbus semasa kerja-kerja menimbus tanah dijumpai semula berada dalam kedudukan asal.