Ads 468x60px

JLA

JLA-copy

lee

Lee-JUBsbh
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ahad, 11 Jun 2017

Sejarah Jabatan Tanah Dan Ukur SABAH

(Untuk Nota Peribadi)

Jabatan Tanah dan Ukur telah ditubuhkan di Negeri Sabah. pada kurun ke - 19 dan ketika itu Jabatan ini terbahagi kepada dua pejabat yang ditadbir secara berasingan iaitu Pejabat Tanah dan Pejabat Ukur. Pejabat Tanah ditadbir oleh seorang Pesuruhanjaya Tanah (Commissioner of Land) dan Pejabat Ukur ditadbir oleh seorang Ketua Juruukur (Surveyor General). Daripada tahun 1940 hingga 1947, Pejabat Tanah dan Pejabat Ukur telah digabungkan di bawah pentadbiran seorang Pesuruhjaya Tanah dan Ukur (Commissioner of Land and Surveyor General).

Pada tahun 1954, Jabatan Tanah dan Jabatan Ukur telah digabungkan di bawah pentadbiran Pengarah Tanah dan Ukur serta Timbalannya. Jabatan Tanah dan Ukur kini diketuai oleh seorang Pengarah dan dibantu seorang Timbalan Pengarah serta dua orang Penolong Pengarah.

Sejarah serta perkembangan Jabatan Tanah dan Ukur mempunyai kaitan secara langsung dengan sejarah pembangunan Negeri Sabah kerana Jabatan ini adalah Jabatan yang dipertanggungjawab untuk mentadbir hal-hal yang berhubung dengan tanah. Tanah ialah sumber segala kekayaan dan keperluan asas dalam segala aspek pembangunan sama ada pertanian, perumahan, perindustrian, perdagangan dan sosial. Pembangunan pesat yang berlaku di Negeri Sabah jelas menunjukkan bahawa Jabatan ini telah dan sedang menjalankan tanggungjawab secara langsung sebagai pemangkin kepada pembangunan negeri.