Ads 468x60px

JLA

JLA-copy

lee

Lee-JUBsbh
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rabu, 20 Mei 2015

Batu Tanda Aras (Benchmark) dan Tanda Aras Piawai (Standard Benchmark)

Ringkasan Tanda aras merupakan salah satu produk JUPEM yang memberi nilai ketinggian sesuatu titik di atas permukaan bumi relatif kepada Land Survey Datum (LSD) 1912 ataupun Datum Tegak Geodesi Semenanjung Malaysia (DTGSM). Ia adalah digunakan menyokong pelbagai aktiviti dalam bidang geodetik, pemetaan, ukur kejuruteraan, saintifik dan lain-lain kajian. Ketinggian sesuatu Tanda Aras ditentukan dengan dua kaedah pengukuran aras iaitu Ukuran Aras Jitu dan Ukuran Aras Kelas Kedua dengan tikaian masing-masing 0.003vK meter dan 0.012vK meter.
     
Terdapat dua jenis tanda aras iaitu:

1. Tanda Aras Piawai (Standard Benchmark/SBM)
Ia dibina separas dengan permukaan bumi untuk memelihara kestabilannya agar sebarang gangguan yang berkemungkinan berlaku dapat diminimumkan. SBM ditubuhkankan dalam rangkaian ukur aras jitu bagi mewujudkan satu sistem tanda aras yang stabil serta dapat mengawal jaringan aras. Tanda-tanda tersebut ditempatkan di sepanjang jalan raya utama pada sela 40 kilometer atau di persimpangan jalanraya utama.

2. Tanda Aras (Benchmark/BM)
Ia dibina di antara tanda-tanda aras piawai dengan sela setengah (0.5) kilometer bagi kawasan bandar dan satu (1) kilometer bagi lain-lain kawasan. Bentuk tanda aras merupakan plat dan bolt yang dilekatkan pada monumen konkrit di atas permukaan tanah dan lokasinya berhampiran atau di dalam kawasan butiran tetap seperti batu penanda jalan, jambatan, tiang telefon dan bangunan ( balai polis, sekolah dan sebagainya).  


Ahad, 17 Mei 2015

Doa Bapa Kami

Ternyata Ini Adalah Kalimat Yang Sangat Baik Untuk Di Ucapkan...

"....Bapa Kami Yang Ada Di Surga,
Dikuduskanlah Nama-Mu,
Datanglah Kerajaan-Mu,
Jadilah Kehendak-Mu,
Di Bumi Seperti Di Sorga,
Berikanlah Kami Pada Hari Ini,
Makanan Kami Yang Secukupnya,
Dan Ampunilah Kami Akan Kesalahan Kami,
Seperti Kami Juga Mengampuni Orang Yang Bersalah Kepada Kami,
Dan Janganlah Membawa Kami Ke Dalam Percobaan,
Tetapi Lepaskanlah Kami Dari Pada Yang Jahat,
Kerana Engkaulah Yang Empunya Kerajaan,
Dan Kuasa Dan Kemuliaan Sampai Selama-Lamanya...."
Amin...

Ukur Kompas


Pesta Kaamatan

Selamat Menyambut Pesta Kaamatan (pesta menuai)....
Pesta Kaamatan atau nama lain iaitu (Tadau Kaamatan) atau di dalam bahasa Kadazan "Magavau" merupakan upacara perayaan khas untuk menghormati "Bambazon" iaitu semangat padi. Perayaan ini adalah amalan secara tradisi Kaum Kadazan-Dusun sejak zaman berzaman. Perayaan "Magavau" ini biasanya diadakan selepas selesai menuai padi. Pesta Kaamatan yang dirayakan dewasa ini telah diluluskan oleh Majlis Undangan Kerajaan Koloni sebagai cuti umum Sabah sejak tahun 1960 lagi, oleh Tun Haji Mohamad Fuad Stephens, Ketua Menteri Sabah yang pertama.

Antara sambutan menarik yang diadakan ialah persembahan dan pertandingan tarian Sumazau. Tarian ini ditarikan oleh kaum petani terdiri daripada lelaki dan perempuan dengan memakai pakaian tradisional mereka. Tarian ini dengan iringan paluan gong. Tarian ini ditarikan dengan kedua-dua tangan diangkat ke paras bahu dan dikibar-kibarkan umpama kipasan sayap burung, mengikut alunan rentak yang dimainkan.

Selain daripada persembahan tarian Sumazau, diadakan juga pertandingan nyanyian dipanggil Sugandoi, pertunjukan bina badan, dan ratu cantik atau "Unduk Ngadau", dan persembahan segala jenis kesenian dan kraftangan. Pertandingan seperti memukul gong dan sukan rakyat juga menjadi antara acara utama dalam perayaan ini.

Antara hidangan popular semasa perayaan ini ialah meminum tapai atau "Kinomol", iaitu sejenis arak tradisional. Tapai merupakan minuman tradisi mereka, diperbuat sama ada daripada beras (nasi) atau ubi kayu. Nasi akan diperam di dalam sebuah tempayan besar atau "tajau" selama seminggu, atau ubi kayu diperam selama dua hingga tiga minggu. Biasanya tapai dicampur dengan ragi untuk mempercepatkan proses "memberi rasa" kepada tapai tersebut. Makanan tradisional turut disediakan sempena hari tersebut.

Mereka menggunakan sebatang buluh kecil yang dipanggil "Sumbiling" untuk menyedut air tapai ini dari dalam tempayan besar. Biasanya sumbiling digunakan untuk meminum air tapai yang diperbuat daripada ubi kayu. Selain itu, mereka juga menggunakan gelas khas dinamakan "Singgarung" yang diperbuat daripada buluh.

Terdapat banyak sebutan perkataan Magavau ini mengikut dialek dan lokasi suku kaum Kadazan Dusun. Walau bagaimanapun ia tetap membawa maksud yang sama.

Menurut cerita lisan, Kinorohingan ( Tuhan ) dan isterinya Suminundu mempunyai seorang anak perempuan yang bernama Huminodun. Untuk menyelamatkan orang-orang Kadazandusun daripada kebuluran kerana tidak mempunyai makanan yang mencukupi, maka Kinorohingan terpaksa mengorbankan anak kesayangan mereka Huminodun. Huminodun dikorbankan dan mayatnya disemadi menurut istiadat selengkapnya. Kononnya, mayat Huminodun itu telah mengeluarkan berjenis-jenis benih tumbuhan yang menjadi makanan utama kepada kita sekarang. Salah satu benih tumbuhan itu ialah padi. Oleh kerana sebahagian daripada mayat Huminodun itu mengeluarkan benih padi, maka wujudlah kepercayaan bahawa padi itu mempunyai semangat yang diberi nama "Bambarayon".

Bermula daripada kejadian tersebut orang-orang Kadazan Dusun memulakan upacara Pesta Kaamatan, juga dikenali sebagai KOKOTUAN ( Pesta Menuai ) seperti yang dirayakan sejak awal sehingga kini. Perayaan seumpama ini mengharapkan agar rezeki yang akan datang bertambah baik dan lumayan. Upacara penghormatan terhadap semangat padi yakni padi-padi yang selesai dituai dan telah selamat dimasukkan ke dalam ketawai ( Tangkob ) iaitu bekas tempat menyimpan padi. Selain itu, perayaan Pesta Kaamatan ini juga mengingatkan kaum itu mengenai asal-usul serta pencipta mereka - Kinorohingan, yang sanggup mengorbankan anak kesayangannya - Humindoun untuk menyelamatkan mereka daripada mati kebuluran. 

Rabu, 22 April 2015

Rancang Kedudukan petak lot atas tanah seperti dalam borang permohonan tanah

Permohonan tanah kerajaan lazimnya pembahagian petak lot tanah kepada para peserta itu dilukis tanpa skala diatas kertas (peta topo/locality plan). kelemahan cara ini adalah luas tanah yang dipohon mungkin tidak akan sama dengan keluasan tanah sebenar diatas bumi memandangkan plan dilukis tanpa skala. 

Ia boleh menyebabkan persoalan akan timbul daripada pemohon. Contohnya pemohon apply tanah seluas 15 ekar, tapi selepas dapat geran cuma dapat 3 ekar. Ini boleh menimbulkan rasa tidak puas hati pemohon dan lebih cenderung berfikir yang negatif pada keadaan terutamanya kepada pihak JTU. Pemohon tidak boleh salahkan pihak JTU, tapi harus berbalik kepada perancangan awal semasa mengemukakan permohonan tanah kerajaan. 

Kini plan permohonan tanah (boleh) dilukis menggunakan skala. Cara ini agak baik dan terancang (jumlah peserta) berbanding dengan cara yang sebelum ini kerana luas tanah yang dipohon sama dengan luas tanah diatas bumi (tanah). 

Selain itu cara ini juga dapat memberitahu kita keadaan lot yang dipohon itu samaada tanah ratakah, berbukitkah, gaungkah, sungaikah dan sebagainya. Sekurang-kurangnya keadaan seperti dalam gambar dibawah dapat memberi gambaran kepada pemohon dan ini memang baik sekali untuk si pemohon rancang sesuatu apa yang sesuai diusahakan di atas tanah tersebut. Kalau anda sebagai peserta pemohon tanah kerajaan dan ada hak untuk memilih, kira-kira lot mana satu pilihan kamu....   

Ahad, 22 Mac 2015

Kerja Ukur Fotografi Udara

Melaksanakan kerja Ukur Fotografi Udara (Ariel Foto) merupakan satu pengalaman yang sangat berharga. Bermula dari perancangan penerbangan (flight Planning) sehingga selesai kerja dilapangan seterusnya proses data adalah satu perkara yang sering dilakukan oleh pegawai ukur. Apa yang penting adalah kita dapat memberikan perkhidmatan yang paling terbaik untuk Negara. 

Jumaat, 13 Mac 2015

Undang-Undang Larangan Memindahkan Tanda Sempadan Tanah

PART VIII
DEMARCATION AND SURVEY

Removal of or interference with survey and land marks

160. (1) No landmark, boundary mark, trigonometrical station, semaphore or other survey mark shall be defaced, obliterated, moved, injured or otherwise impaired, destroyed or rendered useless, except by a person duly authorised thereto by the officer having control of such station or mark, and any person acting in contravention of such station or mark, and any person acting in contravention of this section shall be liable, upon conviction by a Magistrate, to the penalty provided by the Penal Code [F.M.S. Cap.45.] and may further be ordered to pay a sum not exceeding ten times the cost of repairing or replacing such station or mark and of making any survey rendered necessary by the act for which such conviction was had, the amount to be recovered by the process provided for the recovery of fines.

(2) If any person shall have occasion to require the temporary or permanent removal or alteration of any such station or mark he shall make an application in writing to that effect to the officer having control of the same, setting forth the reasons for such application, whereupon such officer may comply with such application and shall be entitled to recover from the applicant the cost of such work as may be thereby entailed.